טיפים לחיפוש עבודה יעיל

תאריך פרסום: 21 בפברואר 2016
|

 

מאמרים ופוסטים רבים כבר נכתבו על איך נכון לחפש עבודה, מה יעבוד היטב ומה לא. גם רשימות טיפים ישנן בשפע ברחבי הרשת. אז למה בכל זאת החלטנו לרכז עבורכם רשימה? משום שלא משנה כמה רשימות נכתבו, אנחנו עדיין נתקלים מדי יום בקורות חיים, התנהגויות ותופעות שפוגעות בראש ובראשונה בכם, מחפשי העבודה. מאחר שמטרתנו היא לסייע לכם במציאת העבודה הבאה שלכם ובפיתוח הקריירה שלכם, החלטנו לעשות קצת סדר בעניינים.

 

קורות החיים שלכם

  1. ציינו בבירור את פרטי הקשר שלכם. אל תצפו מהמעסיק או מהמגייס לנחש היכן אתם גרים, מה כתובת המייל שלכם או מה הטלפון שלכם. כאן המקום לציין שאם יש לכם יותר ממספר טלפון אחד – ציינו רק את זה שזמין רוב הזמן. אם כתובת המייל שלכם מרכיבה מילה או משפט משעשעים או חלילה מביכים, פתחו כתובת מייל חדשה, ייעודית לחיפוש עבודה (ואל תשכחו לנטר אותה!).
  2. הגהה. כן, זה נשמע ברור מאליו. לא, לא כולם עושים את זה. אנחנו לא מתכוונים רק להגהה לשונית. אנחנו מתכוונים להגהה על פרטי הקשר שלכם. אתם כל כך רגילים לדקלם את מספר הטלפון שלכם שאם נשמטה לכם ספרה או נוספה ספרה, המוח והעיניים שלכם כנראה לא יתפסו את השגיאה במבט ראשון. תארו לכם ששלחתם עשרות קורות חיים ואתם לא מקבלים אף פניה פשוט כי הטלפון לא נכון? או המייל?
  3. פרטו את הניסיון שלכם בצורה ברורה. גם זה אולי נראה מובן מאליו, אך פעמים רבות אנו נתקלים בקורות חיים שניכר בהם שהמועמד מניח שמי שקורא את קורות החיים שלו יבין ויעשה בעצמו הקשרים בין דבר לדבר (במילים אחרות: אם כתבתי שתכנתתי בשפה X אז ברור שאני גם מנוסה ב-Y). זכרו שקורות החיים שלכם לא תמיד נקראים מיד על ידי המעסיק הישיר או על ידי קולגה שמבין ויודע מה שאתם מבינים ויודעים.
  4. עיצוב. אחת הטעויות הנפוצות ביותר שמועמדים עושים היא שימוש בעיצובים מוכנים (למשל אלה שמגיעים עם תכנת הוורד, כאלה שניתן להוריד באינטרנט) ובשירותי שדרוג למיניהם. התוצאה של פעולה כזו היא קורות חיים שנראים בדיוק אותו דבר כמו מאות אחרים. בעידן שבו על כל משרה ישנם מאות מועמדים אתם רוצים שקורות החיים שלכם יבלטו.
  5. מיומנויות. מקובל לציין בקורות החיים מיומנויות ומועמדים לעבודה אכן מקפידים על החלק הזה בדרך כלל, אלא שברוב המקרים נוצרת שם רשימה שהיא לא יותר מגיבוב של שמות תוכנות (חלקן לא רלבנטיות וארכאיות שלא באמת חובה לציין שיודעים – למשל Word) ושל תכונות אופי כגון: יכולת למידה, כושר ארגון וכו’. זה לא שאנחנו לא רוצים לדעת מה אתם יודעים ומי אתם, אבל כרגע, בשלב הסינון של קורות החיים חשוב לנו לדעת שהמשרה אליה אנחנו מגייסים אכן מתאימה לכם ואתם אליה. אם אתם פונים למשרה של מהנדס חומרה, ציינו ברשימה מיומנויות רלבנטיות להנדסת חומרה.
  6. התאמה ועדכון. ישנה קלישאה שאומרת שחיפוש עבודה הוא משרה מלאה. במקרה הזה, יש לקלישאה אחיזה במציאות. שוב נזכיר שעל כל משרה ישנם היום לעתים מאות מועמדים, לכן חשוב מאוד שתתאימו ותעדכנו את קורות החיים שלכם לכל משרה אליה אתם פונים. אל תשלחו שוב ושוב את אותם קורות חיים. ודאו שהם מותאמים למשרה.
  7. למרות האמור בסעיף 6 – אל תשקרו! עוד קלישאה אומרת שכולם משקרים בקורות החיים. ובכן, לא כולם משקרים ואנחנו ממליצים בחום לכלול בקורות החיים רק דברים שאתם באמת יכולים לעמוד מאחוריהם, דברים שלמדתם ו/או עשיתם במציאות. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא להגיע לראיון ולהיתקל במבחן שלא תוכלו לעמוד בו או לתרץ למעסיק למה אתם בעצם לא בקיאים בכל המיומנויות הנדרשות עבור המשרה.

הראיון

  1. דייקנות. הוזמנתם לראיון בשעה 10? יופי, הכינו את עצמכם מראש ודאגו להגיע 10-15 דקות לפני הזמן. תכננו את זמן הנסיעה והשאירו מקום לעיכובים של מציאת חניה או של תחבורה ציבורית. מה היתרון בלהגיע לפני הזמן? אם תגיעו לפני הזמן תהיה לכם הזדמנות להמתין ולהתרשם בינתיים מהמקום, מהאווירה, ממצב הרוח שמשדרים יתר העובדים. תהיה לכם גם הזדמנות לנשום עמוק ולהירגע לפני הראיון. לא משנה כמה פעמים התראיינתם בחייכם, ראיון הוא סיטואציה מלחיצה.
  2. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. זומנתם לראיון? כל הכבוד! עברתם את המשוכה הראשונה בדרך למשרה הבאה שלכם. כעת עליכם לוודא שהכל מסודר. כמה פרטים קטנים שאנשים נוטים לא לשים לב אליהם: לבוש מרושל מדי או מהודר מדי, טיפוח (גברים – גילוח, נשים – איפור, שיער, עור נקי), אם אתם נוטים להזיע והראיון שלכם מתקיים ביום קיץ – לבשו בגדים קלילים ואפילו קחו חולצה להחלפה בתיק (עיגולי זיעה בבתי השחי אינם מושכים), צלצול הטלפון הנייד שלכם – השתיקו את הטלפון לפני הכניסה לבניין. כך לא תשכחו אותו פועל בזמן הראיון. אם לא השתקתם את הנייד, ודאו שהרינגטון שלכם אינו מביך (מילות שירים לא הולמות, למשל).
  3. בזמן הראיון שבו בנינוחות, אבל אל תטעו, אתם לא נמצאים בסלון הביתי שלכם. שמרו על קשר עין עם המראיין. תתפלאו כמה אנשים מפספסים את הנקודה הזו. אם בשל מבוכה או אם בשל לחץ, הימנעות מקשר עין גורמת לצד השני לתהות האם אתם דוברים אמת, האם אתם באמת מעוניינים במשרה ובחברה והאם אתם מסוגלים לעבוד בצוות עם עוד אנשים.

בין לבין

  1. נהלו רישום מסודר של קורות החיים ששלחתם ושל המשרות. בחלק מאתרי חיפוש העבודה ישנם מנועים השומרים את העדפות החיפוש שלכם, אך לא בכולם. במיוחד היום, בעידן הרשתות החברתיות, פעמים רבות תשלחו קורות חיים ישירות לפי המלצה של חברים או אפילו החברים עצמם ישלחו את קורות החיים שלכם למשרה בחברה בה הם עובדים. נהלו רישום מסודר בקובץ אקסל של המשרה, תאריך משלוח קורות החיים, פרטי איש הקשר אליו שלחתם את קורות החיים, איך מצאתם את המשרה ו/או החבר שהמליץ. כך, כאשר תקבלו את שיחת הטלפון המיוחלת לא תצטרכו לשאול את המראיין באיזו משרה מדובר, איפה, למה וכמה.
  2. גבשו לעצמכם את המטרות התעסוקתיות שלכם ואת יעדי השכר. הכינו את עצמכם לשיחת הטלפון ולראיון על ידי צ’ק ליסט של מה אתם רוצים לקבל מהמשרה החדשה שלכם, מה הכי חשוב לכם במקום עבודה ומה פחות חשוב, מה טווח השכר שאתם רוצים לקבל, מה התנאים הנלווים שאתם שואפים אליהם. רשימה כזו תסייע לכם לא רק בחיפוש העבודה אלא גם בראיון עצמו.